ΥΣΤΕΡΟ ΕΠΟΣ

Κωδικός μαθήματος
13Ε89_22
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδα-κτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).  

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου,

ειδίκευσης γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Επιστημονικής περιοχής

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

Κανένα
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Γενικός στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με την επική ποίηση της Ύστερης Αρχαιότητας, μιας εν πολλοίς παραμελημένης εποχής, η οποία καλύπτει την περίοδο που ξεκινά από την τελευταία χρονική περίοδο που μελετά παραδοσιακά η κλασική φιλολογία (την αυτοκρατορική περίοδο) μέχρι την πιο πρώιμη περίοδο που μελετά η βυζαντινή φιλολογία. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος αυτού οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση

(α) να γνωρίζουν το ιστορικό, θρησκευτικό, πολιτιστικό και παιδευτικό υπόβαθρο της εποχής, χωρίς την γνώση του οποίου η λογοτεχνική παραγωγή της περιόδου δεν μπορεί να γίνει κατανοητή.

(β) να γνωρίζουν τα βασικά κείμενα και ονόματα από τα έπη που συντέθηκαν τους αιώνες αυτούς.

(γ) να αναγνωρίζουν και να αναλύουν βασικές μορφοσυντακτικές δομές της γλώσσας του Ύστερου Έπους, να κατανοούν τη σημασία του βασικού λεξιλογίου του και να σχολιάζουν πολύ βασικά κειμενικά ζητήματα.

(δ) να κατανοούν και να αποδίδουν σε σωστά Νέα Ελληνικά βασικά τμήματα των έργων (κατανόηση μορφής και περιεχομένου [λεξιλόγιο και συντακτικές δομές]).

(ε) να κατανοούν και να αναλύουν βασικά ζητήματα σύνθεσης.

(στ) να εστιάζουν στη διάδραση λογοτεχνίας και τέχνης, λογοτεχνίας και επιστήμης, λογοτεχνίας και φιλοσοφίας, λογοτεχνίας και θρησκείας, αναφορικά με την εν λόγω εποχή καθώς και στις έμφυλες σχέσεις και ιεραρχίες έτσι όπως αποτυπώνονται στα κείμενα της ύστερης αρχαιότητας.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Άλλες

 

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Αυτόνομη εργασία

Προαγωγή κριτικής και επαγωγικής σκέψης

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
1. Εισαγωγή στην επική ποίηση που ξεκινά από τον Οππιανό από την Κιλικία, τον 2ο αι. μ.Χ. και φθάνει μέχρι τον Μουσαίο, τον 6ο αι. μ.Χ. Κ. Σπανουδάκης-Κ. Καρβούνη-Ν. Λίτινας, Ποίηση Ύστερης Αρχαιότητας. Ανθολόγιο, Σ.Ε.Α.Β., www.kallipos.gr, 2015.  

2. Μουσαίος Τα καθ’ Ηρώ και Λέανδρον.

στ. 1-68 (μετάφραση-ερμηνεία).

N. Hopkinson, Greek Poetry of the Imperial Period. An Anthology, Cambridge University Press, 1994.  

3. Μουσαίος Τα καθ’ Ηρώ και Λέανδρον.

στ. 69-136 (μετάφραση-ερμηνεία).

N. Hopkinson, Greek Poetry of the Imperial Period. An Anthology, Cambridge University Press, 1994.  

4. Μουσαίος Τα καθ’ Ηρώ και Λέανδρον.

στ. 137-204 (μετάφραση-ερμηνεία).

N. Hopkinson, Greek Poetry of the Imperial Period. An Anthology, Cambridge University Press, 1994.  

5. Μουσαίος Τα καθ’ Ηρώ και Λέανδρον.

στ. 205-272 (μετάφραση-ερμηνεία).

N. Hopkinson, Greek Poetry of the Imperial Period. An Anthology, Cambridge University Press, 1994.  

6. Μουσαίος Τα καθ’ Ηρώ και Λέανδρον.

στ. 273-342 (μετάφραση-ερμηνεία).

N. Hopkinson, Greek Poetry of the Imperial Period. An Anthology, Cambridge University Press, 1994.  
7. Κόλλουθος Ελένης αρπαγή. στ. 1-65 (μετάφραση-ερμηνεία). Ο. Καραβάς, Κόλλουθος, Ελένης αρπαγή. Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια, Αθήνα: Δαίδαλος, 2015.  
8. Κόλλουθος Ελένης αρπαγή. στ. 66-130 (μετάφραση-ερμηνεία). Ο. Καραβάς, Κόλλουθος, Ελένης αρπαγή. Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια, Αθήνα: Δαίδαλος, 2015.  
9. Κόλλουθος Ελένης αρπαγή. στ. 131-195 (μετάφραση-ερμηνεία). Ο. Καραβάς, Κόλλουθος, Ελένης αρπαγή. Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια, Αθήνα: Δαίδαλος, 2015.  
10. Κόλλουθος Ελένης αρπαγή. στ. 196-260 (μετάφραση-ερμηνεία). Ο. Καραβάς, Κόλλουθος, Ελένης αρπαγή. Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια, Αθήνα: Δαίδαλος, 2015.  
11. Κόλλουθος Ελένης αρπαγή. στ. 261-325 (μετάφραση-ερμηνεία). Ο. Καραβάς, Κόλλουθος, Ελένης αρπαγή. Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια, Αθήνα: Δαίδαλος, 2015.  
12. Κόλλουθος Ελένης αρπαγή. στ. 236-392 (μετάφραση-ερμηνεία). Ο. Καραβάς, Κόλλουθος, Ελένης αρπαγή. Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια, Αθήνα: Δαίδαλος, 2015.  
13 Τα ποιητικά είδη που καλλιεργούνται στην Ύστερη Αρχαιότητα. Ανακεφαλαίωση. Απάντηση σε απορίες. Θ. Αντωνοπούλου, κ.ά., Μεταγενέστερη Ελληνική Γραμματεία. Αυτοκρατορικοί Χρόνοι – Ύστερη Αρχαιότητα – Πρώιμο Βυζάντιο, Αθήνα: Σίλλυβος, 2019.  
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Σύντομα τεστ στο τέλος του κάθε μαθήματος.
Πρόταση 2 Σύντομες εργασίες.
Πρόταση 3 Προφορικές παρουσιάσεις στην τάξη.
Πρόταση 4 Δραματοποίηση αποσπασμάτων.
Άλλο ………………………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Στην τάξη
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Χρήση βάσεων δεδομένων

Παρουσιάσεις-διδασκαλία με εξειδικευμένο λογισμικό (ppt κλπ)

Διδακτικό Υλικό, ανακοινώσεις & επικοινωνία μέσω της πλατφόρμας eclass.uop.gr

Eπικοινωνία μέσω email

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Αυτοτελής μελέτη και προετοιμασία για τις εξετάσεις 33
Τελική γραπτή εξέταση 3
   
   
   
   
   
   
Σύνολο Μαθήματος 75

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Προφορική Εξέταση στα Ελληνικά, η οποία θα περιλαμβάνει:

Ι. ερωτήσεις γραμματολογικού περιεχομένου.

ΙΙ. τη μετάφραση επιλεγμένου χωρίου από τα ποιήματα Τα καθ’ Ηρώ και Λέανδρον και Ελένης αρπαγή.

ΙΙΙ. ασκήσεις γραμματικής, συντακτικού, μέτρου και κειμενικών ζητημάτων (κριτικό υπόμνημα).

ΙV. ερμηνευτικές ερωτήσεις (πάνω στη δομή και το περιεχόμενο των ποιημάτων Τα καθ’ Ηρώ και Λέανδρον και Ελένης αρπαγή).

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Κ. Σπανουδάκης-Κ. Καρβούνη-Ν. Λίτινας, Ποίηση Ύστερης Αρχαιότητας. Ανθολόγιο, Σ.Ε.Α.Β., www.kallipos.gr, 2015.

Θ. Αντωνοπούλου, κ.ά., Μεταγενέστερη Ελληνική Γραμματεία. Αυτοκρατορικοί Χρόνοι Ύστερη Αρχαιότητα Πρώιμο Βυζάντιο, Αθήνα: Σίλλυβος, 2019.

A. Cameron, «Περιοδεύοντες ποιητές: Ένα λογοτεχνικό κίνημα στη βυζαντινή Αίγυπτο» (μτφρ. Γ. Αγγέλης), στο Γ. Ν. Δεληγιαννάκης (επιμ.), Τι είναι Ύστερη Αρχαιότητα. Συναγωγή μελετών για τον υστερορωμαϊκό κόσμο, Αθήνα: Ηρόδοτος, 2020, σελ. 387-465.

G. Agosti, «Greek Poetry», στο S.F. Johnson (επιμ.), The Oxford Handbook of Late Antiquity, Oxford University Press, 2012, σελ. 361-404.

L. Miguélez Cavero, Poems in Context: Greek Poetry in the Egyptian Thebaid 200-600 AD, Berlin-New York: De Gruyter, 2008.

N. Hopkinson, Greek Poetry of the Imperial Period. An Anthology, Cambridge University Press, 1994.

Ο. Καραβάς, Κόλλουθος, Ελένης αρπαγή. Εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια, Αθήνα: Δαίδαλος, 2015.